۷ خرداد ۱۳۹۴، ۸:۲۷

گزارش خبری/

کمبود اعتبارات موسسات قرآنی بوشهر/ مسئولان حمایت کنند

کمبود اعتبارات موسسات قرآنی بوشهر/ مسئولان حمایت کنند

بوشهر - کمبود اعتبارات یک مشکل و نیاز مشترک در بسیاری از موسسات قرآنی استان بوشهر است که باید مسئولان دستگاه‌های مختلف حمایت مناسبی از این موسسات داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، موسسات قرآنی نقش بسیار مهمی در ترویج فرهنگ قرآنی در سطح جامعه دارند که برنامه‌های مختلف آموزشی و همچنین جشنواره‌ها و مسابقات مختلفی را در طول سال برگزار می‌کنند که باعث علاقمندی مردم به قرآن می‌شود.

استان بوشهر یکی از استان‌های پیشتاز در عرصه فعالیت‌های قرآنی است و فعالان قرآنی استان توانسته‌اند که هر ساله در جشنواره‌های مختلف به مقامات بسیار خوبی در سطح ملی و بین‌المللی دست یابند.

تنها دهکده قرآنی کشور در استان بوشهر قرار دارد؛ روستای قرآنی چارک در شهرستان دشتی تنها روستایی است که همه مردم این روستا از حافظان قرآن کریم هستند و قاریان و حافظان این روستا در جشنواره‌های مختلف حائز کسب مقام شده‌اند.

فعالان قرآنی و موسسات و اتحادیه قرآنی استان بوشهر با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند که مشکلات بودجه‌ای از مهمترین مشکلات مشترک این موسسات محسوب می‌شود و نیاز است که مسئولان زمینه حمایت از این موسسات را فراهم سازند.

لزوم توجه ویژه به فعالیت‌های قرآنی در بوشهر

رضا نجفی یکی از حافظان بین‌المللی قرآن و پژوهش و نویسنده علوم قرآنی به خبرنگار مهر گفت: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بالایی در زمینه علوم قرآنی است و باید تلاش شود که از این ظرفیت‌ها با خوبی استفاده شود.

وی خواستار ارتقای پژوهش‌های قرآنی به عنوان زمینه‌ای برای ایجاد تحول قرآنی در کشور شد و ادامه داد: در سال‌های اخیر کارهای زیادی در این راستا شده است ولی هنوز مشکلات زیادی در این زمینه داریم.

نجفی تاکید کرد: باید تلاش شود که قرآن را صرفا از قرائت و حفظ ارتقا دهیم و هنرهای قرآنی را به عنوان ابزار وارد برنامه‌ها کنیم و راهکارهای مناسبی برای تلفیق قرآن و هنر بیابیم.

وی همچنین بر بومی‌نگاری کتاب‌های آموزشی قرآن در استان بوشهر تاکید کرد و افزود: آسیب‌شناسی حوزه علوم قرآنی نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که باید به صورت جدی مورد توجه باشد و استان بوشهر می‌تواند میزبان سمینار ملی آسیب‌شناسی آموزش‌های قرآنی باشد.

http://media.mehrnews.com/old/Original/1392/04/21/IMG15013807.jpg

حمایت لازم از موسسات قرآنی صورت نمی‌گیرد

سید اسدالله حسینی از دیگر فعالان علوم قرآنی در استان بوشهر نیز بیان داشت: مسابقات قرآنی در سطح آموزشگاه‌ها و مدارس استان بوشهر به منظور شناسایی استعدادهای قرآنی برگزار می‌شود و لازم است که انجمن دانش‌آموزان مستعد قرآنی مورد حمایت قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه تشکیل جلسات و محافل قرآنی کم‌رنگ شده و در برخی موارد تعطیل شده است، بیان داشت: باید اعتبارات خاصی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی در سطح روستاها اختصاص یابد.

حسینی با بیان اینکه باید تلاش شود تا مردم بیش از پیش به قرآن علاقمند شوند، اضافه کرد: مردم ما احساس نیاز به قرآن نمی‌کنند و این موضوع علاقه‌ها را کم کرده است و باید از طریق انجمن اولیا و مربیان و برگزاری همایش‌های مختلف در این زمینه حرکت شود.

وی ادامه داد: استان بوشهر در سه سال پیاپی در پخش زنده ترتیل‌خوانی مقام اول را کسب کرده است ولی امتیازی به استان بوشهر داده نمی‌شود و باید اعتبار ویژه‌ای برای حسن اجرای ترتیل‌خوانی اختصاص یابد.

زمین هست ولی پول ساخت نیست

سید نیام‌الدین حسینی یکی از مدیران موسسات قرآنی بوشهر به برخی مشکلات این موسسات اشاره کرد و بیان داشت: زمانی که ظرفیت کار قرآنی پیش می‌آید، کسی جز بچه‌های قرآنی پا پیش نمی گذارد و مدیران صنایع و کارخانجات در این زمینه وارد عمل نمی‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه مراکز قرآنی در استان بوشهر با کمبود فضای مناسب روبرو هستند، ادامه داد: بسیاری از این موسسات فضای معینی ندارند و برخی نیز در منازل شخصی فعالیت می‌کنند.

حسینی ادامه داد: برخی از موسسات زمین در اختیار دارند ولی به علت کمبود اعتبار قادر به ساخت فضای مناسب برای موسسات نیستند که امیدواریم از هزینه‌ها در تهران کاسته شود و به شهرستان‌ها اختصاص یابد.

وی یکی دیگر از مشکلات موسسات قرآنی را در زمینه بیمه دانست و افزود: هر چند برخی از مدیران موسسات بیمه شده‌اند ولی کادر اداری و آموزشی بسیاری از موسسات با مشکل برای بیمه روبرو هستند.

موسسات قرآنی حمایت می‌شوند

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از برنامه‌ها و ماموریت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از فعالیت‌های قرآنی است که در این راستا از همه ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد.

حجت الاسلام محمدرضا حشمتی ادامه داد: برخی موسسات قرآنی با مشکلاتی روبرو هستند که ما تلاش داریم تا این مشکلات به حداقل رسیده و شاهد فعالیت بهتر این موسسات باشیم.

وی تاکید کرد: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بالایی در بخش فعالیت‌های قرآنی است که فعالان قرآنی این استان در برنامه‌ها و جشنواره‌های مختلف موفق به کسب عناوین بسیار خوبی شده‌اند.

کد خبر 2762435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha